دلایل دندان درد و راههای رفع آن
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

به طور کلی دندان از دو قسمت تشکیل شده، یک پوسته سخت و محکم در بیرون که آن را می بینیم و یک قسمت درونی، دارای رگ خونی و عصب که دیده نمی شود.

وقتی که دندانی پوسیده میشود در ابتدا نسج سخت درگیر می شود. در صورتی که درمان مناسب انجام نشود. پوسیدگی دندان ادامه می یابد و از سطح به طرف عمق جایی که عروق و اعصاب دندان حضور دارند پیشرفت می نماید.

پوسیدگی در مراحل اول دردی ندارد و فقط طی معاینه دقیق توسط دندانپزشک قابل کشف است و در صورتی که در همین مراحل ابتدایی تشخیص داده شود درمان آن بسیار راحت تر و کم هزینه خواهد بود و شانس آسیب دیدن عروق و اعصاب دندان کاهش می یابد.

به همین دلیل توصیه می کنیم جهت بررسی وضعیت دندان ها و لثه خود هر ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید تا هم دندان های سالم تری داشته باشید هم هزینه های درمانتان کاهش یابد.

در صورتی که پوسیدگی اولیه زود تشخیص داده نشده درمان نشود پوسیدگی عمیق تر می گردد.

در این مرحله بیمار ممکن است علایمی از قبیل تیر کشیدن دندان ها و درد گذرا را به دنبال خوردن آب سرد تجربه نماید که بخودی خود برطرف می شود.

علت وجود درد در این مرحله نزدیک شدن پوسیدگی به عروق و اعصاب داخل دندان است.

در این مرحله نیز همانند پوسیدگی های اولیه معمولا حیات دندان به خطر نمی افتد و با درمان ترمیمی مناسب می توان پوسیدگی را کنترل نمود.

اما برعکس حالت اول، که تنها بخش کوچکی از ساختار دندان دچار پوسیدگی شده بود در این حالت پوسیدگی بخش بزرگتری از دندان را تخریب نموده است.

در صورتی که شما برای معاینه منظم به دندانپزشک مراجعه ننمایید و به علایم اولیه پوسیدگی دندانتان کم توجهی کنید پوسیدگی باز هم گسترش می یابد و باعث التهاب در عروق و اعصاب داخلی دندان می گردد.

علایم شایع که در این مرحله ممکن است با آن روبرو شوید درد خودبخودی دندان، درد بدنبال نوشیدن آب سرد و گرم، درد بدنبال جویدن و درد گنگ تیز و شدید که با فعالیت روزانه ی شما تداخل می نماید است.

متاسفانه اغلب بیماران تنها در این مرحله بدنبال درمان دندان های خود می روند که هم قسمت قابل توجهی از بافت های دندان تخریب شده است هم با احتمال بسیار زیاد حیات دندان به خطر افتاده است.

وقتی بیمار با این علایم مراجعه می نماید دندانپزشک پس از معاینه چندین راه درمانی را با توجه به وضعیت فرد و دندان در نظر میگیرد که شامل موارد زیراست:

برداشتن پوسیدگی و بررسی وضعیت در روزها و هفته های آینده

درمان ریشه (عصب کشی) و ترمیم دندان

درمان ریشه و قراردادن روکش روی آن

کشیدن دندان

توجه نمایید اگر دچار دندان درد هستید به صورت خود سرانه از آنتی بیوتیک استفاده ننمایید زیرا آنتی بیوتیک ها برای درمان این وضعیت مناسب نیستند. همانطوری که گفته شد علت درد دندان هجوم و گسترش میکروب به بافت دندان است، جایی که آنتی بیوتیک ها نمیتوانند نفوذ نمایند تا تاثير ضد میکروبی خود را اعمال کنند. بنابراین درمان قطعی فقط و فقط برداشتن بار میکروبی از داخل انساج دندان با استفاده از روش مناسب توسط دندانپزشک میباشد.

پرکردن دندان یعنی چه؟

به برداشتن پوسیدگی های دندان و جایگزین نمودن قسمتهای برداشته شده توسط یک ماده مناسب filing با پر کردن دندان می گویند.

عصب کشی یا درمان ریشه به چه معناست؟

همانطور که گفته شد در صورتی که عفونت به داخل دندان گسترش یابد آنتی بیوتیک ها قادر به درمان آن نمی باشند و باید میکروب ها به طریقه فیزیکی از داخل دهان خارج شوند و با ماده ای مناسب داخل کانال دندانی پر شود.

به این فرایند در اصطلاح عصب کشی یا به صورت صحیح تر درمان ریشه Root Canal Therapy گویند.

10 علت شایع دندان درد

 

اگر از افراد علت دندان درد را بپرسیم، بیشتر آن ها می گویند پوسیدگی دندان باعث درد دندان می شود، اما در حقیقت دلایل زیاد دیگری نیز باعث درد دندان می شوند و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا از بروز این درد جلوگیری کنید.

1- پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد(اما نه فقط این)، پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی های کوچک که فقط روی پوشش خارجی دندان (مینا) موثرند، معمولا دردی ندارند.

اما وقتی که پوسیدگی، مینای دندان را سوراخ می کند و به لایه داخلی دندان به نام عاج می رسد، دندان خیلی حساس و آسیب پذیر می شود.

وقتی پوسیدگی پیشرفت کرد و به لایه های عمیق تر و داخلی تر دندان به نام پالپ رسید، درد شدید و تند و تیزی شروع می شود.

عفونت دندان پوسیده باعث مرگ پالپ دندان شده و آبسه (تجمع چرک) زیر ریشه دندان تشکیل می شود.

بیماری پیشرفته لثه ای نیز باعث آبسه دندان می شود.

عفونت و التهاب ناشی از آبسه دندان باعث بروز درد نبض دار و لرزشی می شود. لذا به سختی متوجه می شوید که درد دندان باعث ناراحتی شما شده است.

2- همه ما می دانیم که بیماری لثه باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه می شود. اما بیماری پیشرفته لثه ای باعث درد دندان، حتی در دندان های سالم هم می شود.

عفونت لثه باعث التهاب لثه و استخوان و در نتیجه بروز ورم، از بین رفتن استخوان اطراف دندان و درد کند و کمرنگی می شود.

آبسه لثه که در مراحل پیشرفته بیماری لثه رخ می دهد (پریودونتیت) نیز باعث درد دندان می شود.گاهی وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه ناجور است، لذا یا نمی تواند بیرون بیاید و یا بد شکل بیرون می زند و باعث درد و عفونت دندانی می شود

3- افتادن از بلندی و یا تصادفات رانندگ، حوادث باعث ترک برداشتن یا شکستگی دندان می شود که شما یا متوجه آن می شوید و یا نمی شوید.

در این حوادث وقتی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، باعث بروز درد شدیدی در دندان می شود.

حتی اگر خط ترک خوردگی دندان خیلی عمیق نباشد و به پالپ آن نرسد، تجمع پلاک دندان و میکروب ها در شکاف ترک باعث پوسیدگی دندان و دندان درد می شود.

4- گاهی اوقات ممکن است دچار دندان درد شوید، در حالی که اثری از ترک خوردگی و پوسیدگی دندان و بیماری پیشرفته لثه ای وجود ندارد. این درد می تواند ناشی از ترک مخفی دندان باشد که خیلی کوچک است و در عکسبرداری از دندان نیز معلوم نمی شود.

این مشکل را سندرم دندان ترک برداشته می گویند که در اثر بد جویدن غذاها، دندان قروچه (به هم ساییدن دندان ها)، آسیب دندان (مثل ضربه به دندان)، ضعیف شدن دندان در اثر پر کردگی وسیع و بزرگ و… اتفاق می افتد.

گاهی اوقات در طی عصب کشی دندان، ممکن است دندان در اثر فشار وارده به آن ترک بردارد.

چنین ترک دندانی باعث بروز درد شدید موقع جویدن غذا می شود.

5- دندان قروچه و به هم ساییدن دندان ها نیز باعث وارد آمدن فشار زیادی روی بافت نگهدارنده دندان ها و در نتیجه بروز درد در دندان و حتی در مفاصل و عضلات فک صورت می شود.

6- دندان عقل نهفته نیز باعث درد دندان می شود.وقتی دندان عقل، جای کافی در فک نداشته باشد باعث بروز درد می شود. همچنین موقع بیرون آمدن، روی دندان کناری فشار وارد می کند و باعث درد می شود.

اگر دندان عقل به طور کامل بیرون نیاید و کمی بیرون بیاید، تمیز کردن آن سخت است.

رشد میکروب ها روی مواد غذایی جمع شده در این دندان باعث ورم و قرمزی لثه با درد منتشره می شود (عفونت لثه).

گاهی هم وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه ناجور است (مثلا کج یا افقی است)، لذا یا نمی تواند بیرون بیاید و یا بد شکل بیرون می زند و باعث درد و عفونت دندانی می شود.

اگر این مشکلات دندان عقل برطرف نشوند، باعث بروز عفونت های خطرناک و درد شدیدی می شود.

7- مسواک زدن غلط دندان ها و بیماری لثه باعث جدا شدن (عقب نشینی) لثه از دندان می شود. این مشکل باعث روباز شدن ریشه دندان می شود و دندان حساسیت زیادی به سرما، گرما و غذاهای ترش پیدا کند. نوشیدنی های اسیدی نیز باعث فرسایش بیشتر ریشه دندان شده و حساسیت دندان بدتر می شود.

8- وقتی که دندان ها مرتب نیستند و کج و کوله اند، روی دندان ها فشار و نیروی ناجوری وارد می شود و در نتیجه باعث التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد می گردد.

9- درمان های ارتودنسی (سیم گذاشتن دندان ها)، وقتی که سیم دندان تنظیم و یا محکم و سفت می شود، سیم گذاری دندان ها (ثابت یا متحرک) اغلب برای مدت زمان کوتاهی باعث درد دندان ها می شوند.

10- درد دندان می تواند در اثر مشکلی که مربوط به دندان و یا فک نیست، شروع شود. تعدادی از بیماری ها در سایر قسمت های بدن می توانند باعث درد دندان شوند، به عنوان مثال در طی چرک کردن سینوس ها (سینوزیت)، فشار ناشی از سینوس ها باعث بروز درد در دندان های بالایی و عقب فک به علت نزدیکی سینوس ها به این دندان ها می شود.

به ندرت، درد دندان یا فک صورت علامتی از سکته قلبی است. همچنین درد عصب سه قلو می تواند باعث درد دندان شود که درد متفاوت شدید و تیزی در صورت است.

علل فرعی دندان درد

با وجود همه این ها، گاهی درد از جایی خارج از دهان نشأت می گیرد ولی به داخل دهان منتقل می شود درنتیجه، فکر می کنید درد از دندان به وجود آمده‌است. این اتفاق اغلب زمانی می‌افتد که برای مفصل فک (مفصل گیجگاهی زیرآرواره‌ای)، ناحیه گوش ها، عصب ها، سینوس ها یا ماهیچه های اطراف فک مشکلی به وجود آمده باشد. گاهی حتی بیماری های قلبی هم باعث پیچیدن درد در ناحیه دندان ها می شود. یکی دیگر از عوامل درد دندان، بارداری است. گاهی بر اثر افزایش هورمون ها در دوران حامگلی، فرد دچار التهاب لثه و درنتیجه پوسیدگی دندان می شود که این به نوبه خود دندان‌ درد می‌آورد.

ابتدا باید تشخیص دهید که درد از دندانتان است یا منشأهای دیگری دارد. گاهی افراد درد سینوس، گلودرد یا آسیب به نقطه گیجگاه آرواره‌ای (که به جمجمه متصل است) را با دندان‌ درد اشتباه می گیرند. بعضی اوقات دردی که از ساختارهای عمیق تر نشأت می گیرد (به نام درد منتقل شده) توسط عصب ها به دهن منتقل می شوند و فرد احساس می کند فک یا دندانش درد گرفته‌است. برای اینکه بتوانید منشأ درد را پیدا کنید و آن را برطرف سازید، باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم دندان درد

درد فک و دندان یکی از موارد رایجی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. درد ملایم دندان برای افراد عادی است چراکه گاهی فشار یا خوردن غذاهای سرد یا گرم باعث دندان‌درد می شود. با این حال، اگر درد شدید شود یا بیش از ۱۵ ثانیه (بعد از فشارخوردن یا در معرض سردی و گرمی قرار گرفتن) هنوز ادامه داشته باشد، یعنی مشکل جدی تری به وجود آمده که باید رفع شود. اگر دندان خیلی ملتهب شده باشد، درد آن به داخل گونه یا فک گسترش پیدا می کند. علائمی که نشان می دهند به درمان احتیاج دارید به شرح زیر هستند:

  • احساس درد هنگام جویدن غذا
  • حساسیت به مایعات یا هوای سرد و گرم
  • خونریزی یا ترشح مایعات از اطراف دندان یا لثه
  • تورم اطراف دندان یا فک یا گونه
  • آسیب یا صدمه دیدن ناحیه دندان ها

درد دندان در اثر پوسیدگی دندان

این علائم گاهی با پوسیدگی دندان یا التهاب شدید لثه (بیماری لثه) همراه هستند، در این مواقع پوسیدگی دندان یا قرمزی اطراف خط لثه منشأ درد دندان به حساب می آیند. در این موارد معمولا وقتی ضربه‌ای به دندان وارد کنیم درد شدیدتر می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، حتی اگر دندان ظاهری سالم داشته باشد، باز هم نشان‌دهنده پوسیدگی آن است.

درد دندان بعد از عصب کشی

بیشتر افراد هنگام عصب‌ کشی دندان درد زیادی را متحمل می شوند. بیشتر افراد در حین عمل عصب‌کشی و بعد از آن درد دارند اما اگر این درد خیلی شدید باشد اصلا عادی نیست.
امروزه، فناوری های پیشرفته و استفاده از داروهای بی حسی، عصب‌کشی را به فرآیندی سریع، بی‌خطر و بدون درد تبدیل کرده‌اند. عصب‌کشی روشی فوق‌العاده برای نجات دندان های طبیعی است.
با وجود این، کسی که می خواهد دندانش به مرحله عصب‌کشی نرسد باید به‌موقع به دندانپزشکی برود و نگذارد عفونت دندان شدیدتر شود در غیر این صورت دندان آپسه می کند و عفونت در کل سیستم عصبی دندان پخش می شود. با عصب‌کشی، بافت فاسد دندان (پالپ) درمان شده و از ابتلای قسمت های دیگر دندان جلوگیری می شود.

قبل از شروع فرایند عصب‌کشی، پزشک به فرد بی حسی موضعی تزریق می کند زیرا این کار معمولا از فرایندهای درمانی دیگر (مانند پر کردن دندان) دردناک تر است. اگر با یکبار عصب‌کشی مشکل برطرف نشود، درمان مجدد ریشه لازم است. 

درد دندان بعد از پر کردن دندان

کمی درد و حساسیت بعد از پرکردن دندان عادی و موقتی است اما گاهی حساسیت بعد از پرکردن دندان علت دیگری دارد که باید درمان شود. در زیر سه مورد از دلایل این اتفاق را بیان کرده‌ایم. با مطالعه آن ها خواهید فهمید چه زمانی مراجعه به دندانپزشکی لازم است:

  • آسیب رسیدن به عصب
  • هم‌تراز نبودن دندان های بالا و پایین و دشواری در جویدن
  • آسیب مغز دندان (التهاب پالپ در عمق دندان)، که این امر می تواند باعث حساسیت و درد دندان شود.

علل التهاب پالپ دندان

التهاب پالپ فقط بر اثر پر کردن دندان اتفاق نمی‌افتد، التهاب پالپ درصورتی رخ می دهد که:

  • دندان آسیب دیده باشد (مثلا در حادثه‌ ای دچار شکستگی یا ترک‌ خوردگی شده باشد).
  • پوسیدگی تا عمق دندان پیشروی کرده و به لایه داخلی پالپ رسیده باشد.
  • دندان بارها پر شده باشد یا فرایندهای درمانی زیادی روی آن انجام شده باشد.

انواع التهاب پالپ دندان

التهاب پالپ دو نوع دارد:

التهاب قابل بازگشت

التهاب غیر قابل بازگشت

درمان التهاب پالپ دندان

دندانپزشک معمولا مشکل التهاب پالپ را با پرکردن دوباره دندان یا فرایندهای تجدیدکننده (مانند عصب‌کشی) برطرف می کند، علاوه بر این، ممکن است برای از بین بردن عفونت های دهان برای فرد آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت دندان هم کمی درد خواهید کشید. از آنجایی که پزشک حین فرایند کاشت دندان بی حسی تزریق می کند متوجه هیچ دردی نمی شوید اما وقتی اثر داروی بی حسی از بین می رود، دردتان کم‌کم شروع می شود.
میزان دردی که بعد از ایمپلنت تجربه می کنید، به نوع فرایند درمانی و تعداد ایمپلنت هایی که انجام داده‌اید بستگی دارد. هرچه فرایند بیشتر طول بکشد و کاشت های بیشتری انجام بدهید، دردی که بعد از آن احساس می کنید بیشتر خواهد بود.

درد ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

اینکه بگوییم بعد از کاشت دندان چه مدت درد می کشید کار سختی است زیرا هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. با این حال، ممکن است دردتان تا ده روز بعد از جراحی ادامه داشته باشد. خوشبختانه دندانپزشک همیشه مسکن هایی برای خلاصی از این درد تجویز می کند تا اذیت نشوید. علاوه بر آن، احتمال تورم هم وجود دارد که معمولا بین ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی برطرف می شود.

درمان دندان درد

وقتی پزشک دندان تان را معاینه کرد، دلیل درد دندان را پیدا می کند و داروها یا فرایندهای لازم برای درمان آن را برای شما توضیح می دهد: 

دارو برای دندان درد

بسته به اینکه علت درد دندان چه باشد، دکتر ممکن است داروهای مختلفی برایتان تجویز کند.

مسکن درد دندان

برای تسکین درد، پزشک داروهایی مانند تیلنول (استامینوفن) یا داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) تجویز می کند. برای دردهای شدید ایپوئید تجویز می شود، همچنین برای اینکه حین جراحی درد شدیدی احساس نکنید، دندانپزشک داروی بی حسی به داخل لثه تزریق می کند.

آنتی بیوتیک برای درد دندان

اگر دندانتان آپسه کرده باشد یا دچار التهاب پالپ، التهاب لثه یا بیماری لثه شده باشید، پزشک برایتان آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین تجویز می کند. آنتی بیوتیک گاهی برای درمان سینوزیت میکروبی هم استفاده می شود.

دهان‌شویه و فلوراید برای درد دندان

گاهی پزشک برای درمان بیماری لثه از دهان‌شویه کلرهگزیدین استفاده می کند. گاهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هم فلوراید یا دهان‌شویه تجویز می شود.
برای درمان درد دندان، پزشک علاوه بر اینکه دندانتان را با خمیردندان هایی مخصوص دندان‌ درد (مانند خمیردندان سنسوداین) تمیز می کند، به آن کمی دهان‌شویه حاوی فلوراید می زند (بخصوص به قسمت خط لثه).

محافظ دندان قروچه

اگر شب ها عادت به دندان‌ قروچه داشته باشید، دندانپزشک برایتان محافظ دندان تجویز می کند. این وسیله دندان هایتان را از آسیب در امان نگه می دارد اما تعداد دندان‌قروچه ها را کاهش نمی دهد. به همین خاطر باید علاوه بر استفاده از این محافظ، علت ایجاد دندان قروچه را هم برطرف کنید (که ممکن است بر اثر استرس و مصرف الکل یا کافئین درشب اتفاق افتاده باشد).

درمان دندان‌ درد عصبی

راه های زیادی برای درمان فوبیای دندان یا درد عصبی دندان وجود دارد. باید حتما سطح درد عصبی خود را با پزشک در میان بگذارید. علاوه بر این، باید دلایل شخصی که موجب استرس و عصبی بودنتان شده را به او بگویید تا بتواند روشی درمانی برایتان پیشنهاد دهد. در زیر بعضی از تکنیک هایی که برای غلبه بر دندان‌درد عصبی مناسب هستند را برایتان آورده‌ایم:

  • نفس عمیق
  • مدیتیشن
  • پرت کردن حواس (گوش دادن به موسیقی یا استفاده از موبایل و کامپیوتر)
  • خیال‌پردازی کنترل‌شده
  • ریلکسیشن پیشرفته ماهیچه ها
  • هیپنوتیزم

در این مواقع مراجعه به روانشناس هم می تواند کارساز باشد. درمان های کوتاه‌ مدتی همچون رفتاردرمانی شناختی هم گاهی با موفقیت این مسئله را برطرف می کند.
اگر درد عصبی شدید باشد می توانید آن را با مسکن های نسبی (گاز شادی‌آور)، مدیتیشن رفع استرس، آرامبخش غیر بیهوشی یا بی حسی های معمولی برطرف کنید. 

چگونه از درد دندان خلاص شویم؟

برای اینکه از شر این نوع دندان‌دردها خلاص شوید باید معمولا علت درد را برطرف کنید. بنابراین می توانید از محصولاتی استفاده کنید که به کشتن باکتری ها و بازسازی مینای خارجی دندان کمک می کند. در مواقع دیگر باید به فرایندهای پیچیده‌ای مانند درمان پوسیدگی، کشیدن یا تراشیدن دندان روی بیاورید.
اگر درد دندان به خاطر مواردی مانند بیماری لثه‌ای، پوسیدگی دندان، آسیب دندان، درمان نامناسب، دندان‌قروچه، سینوزیت یا بیماری های دیگر رخ داده باشد، آنگاه باید برای برطرف کردن درد دندان ابتدا این موارد را درمان کنید.

  • ابتدا به آرامی دهانتان را با آب سرد بشویید.
  • اگر دندان‌‌درد به خاطر پوسیدگی به وجود آمده باشد، می توانید یک تکه پنبه آغشته به روغن میخک روی آن بگذارید.
  • اگر لثه هایتان ورم کرده، آب‌نمک غرغره کنید.
  • مسکن های معمولی هم گاهی برای این کار مناسب‌اند اما اگر درد خیلی شدید باشد فایده‌ای ندارند.
  • از کمپرس یخ استفاده کنید، به آرامی و از بیرون دندان (از روی لپ) کمپرس یخ را روی قسمت فک و دندان موردنظر بگذارید.
  • نخ دندان بکشید تا همه موادغذایی که بین دندان ها گیر کرده‌اند خارج شوند.
  • از خمیردندان بی حس‌ کننده استفاده کنید.
  • کمی صمغ را داخل آب حل کرده و در دهانتان بریزید.
  • کمی محلول هیدروژن پراکسید داخل دهانتان غرغره کنید.
  • دمنوش فلفل یا چای نعناع تند بنوشید.

البته هرکدام از این تکنیک ها فقط برای مدتی کوتاه و درد دندان را برطرف می کنند و موقتی هستند. بنابراین باید هر ساعت آن ها را تکرار کنید. با این حال، آزمایش این موارد ضرری ندارد. فقط درصورتی که باردار باشید باید برای مصرف قرص های مسکن احتیاط بیشتری به خرج دهید. 

درمان درد دندان در بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی، بعضی زنان در دوران بارداری بیشتر از حالت عادی مستعد درد دندان یا لثه هستند. پوسیدگی یا حساسیت دندان از علل احتمالی درد دندان هستند. بنابراین در این مواقع فرد باید به پزشک مراجعه کند تا این موارد را برطرف سازد اما راه هایی هم هستند که با انجام آن ها در خانه می تواند به این فرایند کمک کند.

برای دندان درد در بارداری چه دارویی بخوریم؟

گاهی مسکن های معمولی مانند استامینوفن برای درمان درد دندان کفایت می کنند، با این حال، به همه زنان باردار توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه قرص مسکن با پزشک خود مشورت کنند. در بیشتر موارد، استفاده از ایبرپروفن و آسپیرین در دوران بارداری خطرناک است و زنان باردار فقط درصورتی مجاز به استفاده از آن ها هستند که پرشک تجویز کرده باشد. 
از روش های دیگر غلبه بر درد دندان در بارداری می توان به سه روش زیر اشاره کرد:

  • شستشو با آب گرم
  • کمپرس
  • ضدعفونی کننده

درمان خانگی دندان درد

در ادامه به روش های درمان گیاهی یا درمان خانگی دندان درد اشاره می کنیم

درمان خانگی دندان درد با مسکن

افراد گاهی برای رفع دندان‌ درد از مسکن هایی مانند استامینوفن یا پروفن استفاده می کنند اما مصرف این داروها باید فقط به‌صورت موقتی باشد. از زمانی که درد را احساس می کنید تا زمانی که می توانید از پزشک نوبت بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید، معمولا کمی وقفه می افتد. این مسکن ها فقط برای این دوره است و درمان دائم به حساب نمی‌آید.

پرهیز از خوردن غذاهای خیلی سرد یا داغ

از خوردن غذاهای خیلی سرد یا داغ پرهیز کنید زیرا این موارد دردتان را شدیدتر می کنند.

درمان دندان درد با روغن میخک

می توانید پنبه‌ای را به روغن میخک آغشته کنید و بین دندان ها قرار دهید (با دندان آن را فشار دهید). روغن میخک در بیشتر داروخانه ها موجود است.

سیر برای دندان درد

سیر ماده‌ای شیمیایی به نام آلیسین دارد که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و عفونت های دندان را از بین می برد. اگر سیر را در رژیم غذایی‌تان جا دهید یا آلیسین موجود در آن را به صورت مکمل مصرف کنید، آسیب‌پذیری‌تان نسبت به میکروب ها کمتر می شود. 

برای غلبه بر درد دندان هم می توانید از سیر استفاده کنید. کافی است کمی سیرخوردشده را با نمک و خمیردندان مخلوط کنید و روی محل کرم‌خورده بگذارید. این کار خرابی دندان را درمان نمی کند اما دردتان را کاهش می دهد و از پیشروی بیشتر عفونت جلوگیری می کند.

درمان دندان درد با ژل های بی حس کننده

می توانید از برخی ژل های بی حس کننده مانند بنزوکائین استفاده کنید.

درمان درد فک در طب سنتی

  • آسپیرین یا ایبوپروفن (ادویل) برای رفع درد مربوط به مفصل فک در بزرگسالان مناسب است.
  • برای کودکان و نوجوانان می توانید به جای آسپیرین از استامینوفن استفاده کنید.
  • اگر درد هنگام باز کردن دهان اتفاق می‌افتد، یعنی به احتمال زیاد از قسمت فک نشأت می گیرد. دراین صورت، موقع خمیازه کشیدن یا زدن گازهای بزرگ به غذا درد را تشدید می کند. برای اینکه بتوانید به‌صورت موقت این درد را از بین ببرید، باید از خوردن غذاهای سفت یا جویدنی پرهیز کنید، کمی رطوبت داغ (بخار ملایم) به استخوان فک بدهید و تا جایی که می شود سعی کنید دهانتان را زیاد باز نکنید. سپس در اصرع وقت از دندانپزشکتان نوبت بگیرید و برای درمان اقدام کنید.

اسپری دندان درد

برای بی حس کردن قسمت داخلی دهان و گلو قبل از فرایندهای درمانی (مانند لوله‌گذاری در نای) از اسپری لیدوکائین استفاده می کنند. لیدوکائین نوعی بی حس‌کننده موضعی است که یک تا دو دقیقه بعد از استفاده ناحیه داخلی دهان و گلو را بی حس می کند، همچنین از بسته شدن گلو (رفلکس حلقی) جلوگیری می کند تا فرایند به مشکل برنخورد.
برای درمان درد دندان نوزادان نباید از لیدوکائین استفاده کنید.

عوارض جانبی اسپری لیدوکائین

اگر بعد از مصرف لیدوکائین هریک از نشانه های آلرژیک زیر را مشاهده کردید سریع خود را به اورژانس برسانید:

  • خارش یا کهیر
  • نفس‌تنگی
  •  تورم صورت لب ها زبان یا گلو

در صورت مشاهده موارد زیر مصرف لیدوکائین را متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید:

  • بیحالی، افسردگی، گیجی، اضطراب یا بیقراری
  • ضعف، کم آوردن نفس، ضربان قلب پایین
  • احساس اینکه می خواهید غش کنید.
  • بیحسی و سردی بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تار شدن دید

قرص مسکن دندان درد

مسکن های قوی برای درد دندان عبارت اند از:

پنیسیلین برای دندان درد

کلیندامایسین برای درد دندان

آزیترومایسین برای دندان درد

مترونیدازول برای درد دندان





:: برچسب‌ها: دندان درد، راههای درمان دندان درد، درمان دندان درد، علت دندان درد، دلایل دندان درد، درمان خانگی دندان درد ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 12 خرداد 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی